L’avaluació a l’educació infantil.

L’avaluació a l’educació infantil.

Segons Neus Santmartí, sense avaluació no hi ha aprenentatge. Ens hem de plantejar, doncs, com fem els processos d’avaluació a l’etapa d’educació infantil.

En el moment que el docent indica a l’alumne “això ho fas molt bé” o “fixa’t una mica més, segur que ho pots fer millor”, ja està introduïnt processos avaluatius. Però, des de quin punt de vista cal enfocar l’avaluació a l’etapa d’educació infantil?

Existeix la ORDRE EDU/484/2009, de 2 de novembre, del procediment i els documents i requisits formals del procés d’avaluació del segon cicle de l’educació infantil. En aquesta normativa es regulen els processos i els documents mínims d’avaluació en l’etapa de 3-6 anys. Aquesta mateixa normativa regula els següents aspectes:

L’avaluació és un procés que ha de considerar-se com a part integrant de les activitats educatives. Les eines fonamentals per a l’avaluació són l’observació que permet disposar d’informació sobre els comportaments i les actuacions dels infants mitjançant instruments diferents. L’observació i la documentació pedagògica permet reconstruir l’experiència educativa, fer visibles els processos dels infants, la relació que mantenen amb els altres i la seva activitat, i documentar aspectes de les activitats quotidianes que han d’ajudar a regular el seu procés d’aprenentatge.

Els centres han de garantir l’atenció a la diversitat de tot el seu alumnat i han d’adequar l’ensenyament a les característiques, els ritmes d’aprenentatge i les singularitats de cada infant.

Per tal de facilitar la informació sobre l’evolució del desenvolupament i l’aprenentatge dels infants i per a la presa de decisions en la pràctica educativa, s’orienten i regulen els aspectes formals i de registre.

Especialment creiem rellevant l’aspecte de l’avaluació com a reguladora del procés d’aprenentatge. Els i les docents hem de tenir clar que sense avaluació no pot haver-hi aprenentatge, perquè és en aquest moment en què l’infant pot adonar-se d’allò a millorar, adquirir, desenvolupar…

Si tenim clar que a Educació Infantil treballem per a l’assoliment d’unes capacitats, com ens ho fem amb infants tan petits? Com els fem conscients de la necessitat de millora, d’esforç i de gaudi?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *