Les comunitats d’aprenentatge: una experiència des del punt de vista del voluntariat.

Les comunitats d’aprenentatge: una experiència des del punt de vista del voluntariat.

En Jordi Suàrez Palà (@jordiSuPa98) ens ha fet arribar la seva experiència com a voluntari en la comunitat d’aprenentatge de l’Escola Muntanya del Drac de Manresa. Esperem que sigui del vostre interès.

La meva experiència en una comunitat d’aprenentatge.

Com a estudiant del Grau d’Educació Infantil a la Universitat de Barcelona, vaig tenir el plaer de tenir com a professora de l’assignatura de Sociologia de l’Educació una de les investigadores col·laboradores del projecte europeu Includ-ED, el qual va donar lloc a la creació de les Comunitats d’Aprenentatge


Una comunitat d’Aprenentatge és un projecte basat en un conjunt d’actuacions educatives d’èxit dirigides a la transformació social i educativa. Aquest model educatiu està en consonància amb les teories científiques internacionals que destaquen dos factors claus per a l’aprenentatge en la societat actual: les interaccions i la participació de la comunitat.


Per tal d’aprofundir en aquesta pràctica educativa, dues mestres de l’Escola Pública Mare de Déu de Montserrat (escola referent de Comunitat d’Aprenentatge) varen venir a explicar-nos el seu projecte. Després de la xerrada, ens van convidar a visitar el centre i, alguns, ho vam fer.
El concepte que fins aleshores tenia d’un centre d’alta complexitat va canviar. En aquella escola, només es respirava respecte, tolerància i comunitat. La directora del centre ens va mostrar diferents instal·lacions, entre elles, espais per a les famílies com el taller de costura i l’aula d’aprenentatge de llengua catalana. Després de la visita i d’intervenir en grups interactius a educació infantil, ens vàrem tornar a trobar amb la directora, amb la que vam mantenir una conversa molt interessant. La primera pregunta que ens va fer va ser: Què creieu que podeu fer vosaltres per la comunitat? En aquell moment, vaig reflexionar i vaig comprendre, que no sols podem i hem de contribuir econòmicament en els diferents projectes o entitats, sinó que també podem participar-hi com a voluntaris dedicant part del nostre temps en ajudar en el que calgui. Vaig comentar que m’encantaria col·laborar en el seu centre però per problemes d’horaris i de transports, això m’era impossible. La directora i la meva mestra em van animar a buscar al web de comunitats d’aprenentatge en funcionament un centre a Manresa, ja que creien que en aquest municipi hi havia una Comunitat d’Aprenentatge en actiu.


Aquella mateixa tarda, vaig obrir l’ordinador i em vaig posar en contacte amb el centre, informant de la meva experiència, estudis i la meva disponibilitat horària. De seguida, la cap d’estudis de l’Escola Muntanya del Drac em va respondre i vam acordar una visita. Tot i que tenia clar que m’agradaria molt col·laborar en un projecte així, tenia dubtes, seria el que realment estava buscant o hauria de buscar altres projectes?


En arribar al centre, tots els meus dubtes van desaparèixer. Només entrar, em vaig sentir cómode i valorat per les mestres que em deien: Ets el nou voluntari? Benvingut! Vine, que t’ensenyaré la meva aula.


Així és com va començar la meva aventura com a voluntari a la Muntanya del Drac. Vam acordar amb la cap d’estudis que estaria de 9:00 a 11:00 a l’aula d’infantil, fent tallers de plàstica i ajudant, si calia, en altres tasques, i de 11:30 a 13:00 a 3r de Primària, fent grups interactius de matemàtiques. Els grups interactius consisteixen en l’agrupament de tots els alumnes d’una aula en subgrups de quatre o cinc, de la forma més heterogènia possible. A cada grup s’incorpora una persona adulta de l’escola i/o de la comunitat del seu entorn, que, voluntàriament, entra a l’aula per a afavorir les interaccions. El professor prepara tantes activitats com grups hi ha, canviant d’activitat cada 15 o 20 minuts. Els alumnes resolen les activitats interactuant entre ells per mitjà d’un diàleg igualitari. És responsabilitat dels adults assegurar que tots els integrants del grup participin i contribueixin solidàriament amb la resolució de la tasca. La formació de grups interactius fa que es diversifiquin i es multipliquin les interaccions i que tot el temps de treball sigui efectiu.


Després d’un any, segueixo sent voluntari al mateix centre però, aquest any, a les aules d’infantil i 2n de primària. El que em sap més greu, és que només em queda un mes com a voluntari, ja que per problemes amb l’horari de la universitat no podré compaginar-ho.


Animo a tothom que hagi llegit aquest text, a participar com a voluntari en una Comunitat d’Aprenentatge, perquè tal com diu una dita africana: “per educar un infant cal tota la tribu”, és a dir, tots sóm necessaris en l’educació dels infants.

Jordi Suàrez Palà

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *