Les bones preguntes. Aprenentatge basat en projectes (ABP).

Les bones preguntes. Aprenentatge basat en projectes (ABP).

No us passa que sovint comenceu un projecte, de la manera més motivadora que us passa pel cap, i totes les preguntes acaben sent “per què?”.

Els “per què” tenen un problema a l’hora de plantejar qüestions o preguntes per avancar en un projecte: la resposta és tancada. El per què una mosca pot volar, o per què la Terra no és rodona, acaba donant una resposta tancada que no permet indagar, investigar o qüestionar-se certs aspectes.

Cal ajudar l’alumnat a plantejar-se preguntes tipus “com és que…” o simplement “com…”. Canviant aquest inici de pregunta, ja partirem d’un inici molt més interessant.

L’aprenentatge basat en projectes, i què per tant parteix de bones preguntes, poden iniciar-se per tres tipus de qüestions: les preguntes micro, les meso i les macro.

Sovint els infants plantegen preguntes a nivell meso, que és aquell observable a nivell d’ulls, a nivell natural. Per exemple, pregunten “per què plou?”. La pluja és quelcom observable a nivell d’ulls. Si la pregunta de “per què plou? (que es respon amb un simple redactat)” la modifiquem a “com és que plou?”, automàticament estarem reclamant a l’infant que passi a plantejar-se preguntes micro i macro. Quines serien?

La pregunta micro en aquest cas ens porta a pensar en processos d’evaporació de l’aigua, en la condensació, en processos atmosfèrics com les altes pressions o la calamarsa.

I la pregunta macro ens portaria a pensar si plou a tot arreu igual, si hi ha la mateixa pluja tots els dies, els mesos, els anys…

D’aquesta manera, de la pregunta “per què plou?” hauríem d’ajudar als infants a arribar a veritables preguntes interessants:

· Nivell meso: “com és que plou?”.

· Nivell micro: “com s’ho fa l’aigua per pujar fins al cel?”.

· Nivell macro: “de què depèn la quantitat de pluja anual a Catalunya?”.

Ara seria el moment, plantejades les preguntes, d’iniciar el projecte.

Us animeu a plantejar-ne de noves? Us passa el mateix? Ha après el vostre alumnat a fer “bones preguntes”?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *