L’avaluació docent: una oportunitat?

L’avaluació docent: una oportunitat?

En si mateixa, l’avaluació docent hauria de ser una eina habitual de millora en els processos laborals interns, però des del Departament d’Educació no es veu d’aquesta manera, o no de moment.

La normativa que regula l’avaluació docent (RESOLUCIÓ EDU/148/2019, de 25 de gener, per la qual s’aproven les instruccions sobre el curs d’iniciació, el període de prova inicial i la prova d’idoneïtat del personal interí docent) és en el fons la constatació de què l’acreditació de la titulació universitària és errònia.

Els docents, ja siguin mestres o professors, passen abans d’arribar a les aules per processos de formació inicials en els quals se’ls demana una sèrie de pràctiques docents. Hauria de ser en aquest procés en el qual a la persona se li indiqués si és o no apta per portar una classe. Per què es permet titular una persona no apta en magisteri o la capacitació pedagògica de secundària?

Però el cert és que això passa, i provoca molts maldecaps als centres educatius atès que es trobaven amb docents sense les aptituds necessàries per dur a terme les seves funcions. Per això el Departament d’Educació ha volgut posar uns altres processos de cribatge, per dificultar l’accés a aquestes persones a la tasca docent.

L’objectiu de l’avaluació docent, doncs, passa a ser l’acreditació per a la docència, com una doble titulació. A aquest primer objectiu se li suma un segon, acompanyar als bons docens en l’aterratge al món laboral (que hauria de ser el primer objectiu si les universitats i els centres de pràctiques docents fessin correctament la seva feina).

La normativa regula dos processos diferenciats: l’avaluació inicial de 4 mesos i l’avaluació inicial de 1r any.

L’avaluació inicial de 4 mesos està pensada en una sola fase de tutorització des del propi centre. Intervenen la direcció i una persona tutora (prioritàriament funcionària) per tal d’establir l’aptitud de la persona. En cas afirmatiu no hi haurà problema, i en cas negatiu intervindrà la inspecció educativa per decidir sobre l’expulsió o no de la borsa de treball.

L’avaluació inicial de 1r any d’interinatge està pensada en dues fases, de formació (30h) i de tutorització. En aquest cas intervé també la inspecció, a part de la direcció i una persona tutora (prioritàriament funcionària). En aquest cas l’avaluació positiva comportarà l’acceptació definitiva a la borsa de treball, mentre que l’avaluació negativa comportarà la proposta d’incoació d’un expedient contradictori no disciplinari, que pot provocar la remoció del lloc de treball.

Així doncs, malgrat en les formacions sobre avaluació docent s’insisteix i s’explica que l’objectiu principal és l’acompanyament, en el fons es busca la millora de la funció docent fent una primera sel·lecció de personal fora dels processos d’oposició.

Us enllacem la pàgina on deixem constància del procés d’avaluació, així com dels models d’informe existents.

Us emplacem, alhora, a parlar-ne al fòrum sobre avaluació docent. És necessària? Està ben plantejada? Creieu que és útil?

One Reply to “L’avaluació docent: una oportunitat?”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

%d bloggers like this: