La mediació escolar.

La mediació escolar.

Aprendre a conviure comporta aprendre a resoldre conflictes. I resoldre conflictes comporta, alhora, la necessitat d’adquirir habilitats socials, lingüístiques, psicològiques… Davant d’un conflicte la persona es pot col·locar en cinc posicions diferents (competitivitat, evitació, compromís, acomodació o col·laboració). Per això, cal buscar maneres d’arribar a la negociació i al consens per resoldre aquestes situacions.

Tot això ens ha de portar a pensar quin model de resolució de conflictes estem donant als centres educatius. Quan un alumne agredeix un altre, o insulta a un docent…quines mesures educatives apliquem a l’escola o a l’institut?

Ens podem trobar que els equips docents reclamin l’aplicació de la sanció com a mesura correctiva, però amb el temps comprovem com aquell infant sancionat torna a reincidir en tipologies d’accions similars a les ja executades. On fallem, doncs?

La mediació escolar és un mètode de resolució de conflictes mitjançant la intervenció d’una tercera persona. El mediador ha de tenir formació específica i ser imparcial en el conflicte per tal d’aconseguir que les parts assoleixin un acord satisfactori per a tothom.

Hi ha quatre principis que cal respectar en els processos de mediació. Són necessaris per al bon desenvolupament del procés i han de ser presents durant tot el camí: voluntarietat de totes les persones, imparcialitat del mediador/a, confidencialitat i presència real (no es pot delegar). Sense aquests quatre principis, no es pot iniciar el procés de mediació.

Per iniciar un procés de mediació només cal que una de les parts es mostri interessada en aquesta eina. En cas que sigui un menor qui participa del procés, cal el consentiment patern/matern. Un cop iniciat, s’han d’aturar els processos sancionadors per tal de veure si s’arriba a un acord.

La mediació finalitzarà si es dona una de les següents opcions:

· La persona reconeix els seus actes, es disculpa i la persona perjudicada les accepta.

· La persona reconeix els seus actes, es disculpa, s’acorden pactes de reparació i s’executen, amb l’acceptació de la persona perjudicada.

· Si finalitza sense acord per alguna de les parts (en aquest cas caldria reiniciar el procés sancionador habitual).

La mediació no s’hauria d’utilitzar en casos de faltes greus o molt greus, atès que en aquestes situacions la normativa ja ha de preveure el camí a realitzar. La mediació, com a molt, en aquestes situacions es pot fer servir com a mecanisme d’atenuació de la mesura correctiva.

Resoldre els conflictes de manera constructiva dona pautes als infants i adolescents per desenvolupar les habilitats necessàries perquè, en un futur, les situacions conflictives que es pugui trobar les solucioni des del diàleg i l’acord.

Finalment incidir que normativament els centres educatius han de desenvolupar la visió sobre la convivència als seus Plans de Convivència que depenent del Projecte Educatiu de Centre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

%d bloggers like this: